De Haringvlietdam beschermt de Nederlandse delta tegen de zee. Rijkswaterstaat heeft het onderhoud dan ook altijd hoog op de prioriteitenlijst staan. Browema assisteert ingenieursbureau Westenberg momenteel bij het uitvoeren van inspecties van het beton van de Haringvlietdam, dat in opdracht van Rijkswaterstaat wordt uitgevoerd. In drie weken tijd wordt het beton van de vijf kilometer lange dam nagekeken en worden de benodigde werkzaamheden voor de toekomst in kaart gebracht.
Om de inspecties goed te laten verlopen zet Browema haar landingsvaartuig Sam in. Dit werkschip kan onder de dam varen en biedt voldoende ruimte aan dek voor de hoogwerker. Ondanks dat de inspecties zoveel mogelijk plaatsvinden aan de rivierzijde, is het van belang dat er veilig kan worden gewerkt aan dek met de hoogwerker. De spudpalen van de Sam garanderen dat de zijdelingse bewegingen uit het werkschip worden gehaald, zodat een stabiele ondergrond ontstaat.
Werkschip voorbereiden
In aanloop naar de inspecties heeft Browema het landingsvaartuig Sam nagelopen en kleine aanpassingen, die nodig waren voor de uitvoer van het project, gerealiseerd op de eigen werf in Moerdijk. Zo werden de spudpalen ingekort naar 11 meter, zodat de Sam over het hele traject onder de dam kan manoeuvreren. Daarnaast zijn er in samenwerking met een engineeringsbureau uitgebreide berekeningen gemaakt. Zo is de maximale druk bepaald die de cilinders mogen geven op de spudpalen, welke onder water op de betonnen vloer van de dam steunen. Ook zijn er stabiliteitsberekeningen gemaakt voor het veilig werken aan dek met de hoogwerker.
Naast de functie van stormvloedkering, fungeert de Haringvlietdam ook als ‘kraan van Europa’. Door middel van het openen en sluiten van de 34 schuiven in de Haringvlietdam wordt de omvang van het toegestroomde Rijn- en Maaswater gereguleerd. Daarnaast gaan bij vloed de sluizen op een ‘kier’ waardoor er een meer natuurlijke overgang ontstaat tussen zoet en zout water, waarmee het ecologisch functioneren van het Haringvliet wordt verbeterd. De bediening van de schuiven en sluizen gaat 24 uur per dag door.
Door regelmatig onderhoud zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de Haringvlietdam en de sluizen in topconditie blijven. Eerder was Browema met haar hefeiland betrokken bij het conserveren van de 34 schuiven in de Haringvlietdam. Dit project werd in 3,5 jaar afgerond in plaats van de gestelde tijd van vijf jaar.