Ieder project vraagt om een afwijkende aanpak. De inzet van materieel is vaak een van die projectonderdelen waarbij verschillende opties mogelijk zijn. Hoewel geen enkele manier goed of fout is, kunnen bepaalde keuzes er wel voor zorgen dat projecten duurder uitvallen dan nodig is.
Denk aan werken op hoogte, het naar de locatie brengen van projectmaterialen of schilderwerkzaamheden en reparaties aan bruggen en bouwwerken. Voor dergelijke werkzaamheden wordt vaak gekozen voor de inzet van een kraan, op een ponton, welke in positie wordt gebracht door een sleepboot. Terwijl hetzelfde resultaat behaald kan worden met de inzet van een kraanschip.
Een kraanschip biedt de volgende voordelen:
1. Overcapaciteit voorkomen
De combinatie van een kraan op een ponton plus een sleepboot, betekent dat er in de meeste gevallen teveel materieel wordt ingezet. Daarnaast moeten alle componenten eerst worden verzameld, voordat deze gezamenlijk op de locatie van de werkzaamheden kunnen worden ingezet. Dat brengt extra transportkosten met zich mee.
2. Zelfvoorzienend
Wanneer een ponton gepositioneerd is, heeft de sleepboot eigenlijk geen functie meer. Daarnaast neemt de hele combinatie veel ruimte in op de vaarweg. Het is dus niet ondenkbaar dat de sleepboot de projectlocatie verlaat, totdat de ponton weer moet worden opgehaald. Bij werkzaamheden aan bruggen en andere bouwwerken moet er echter vaak keer op keer een stukje worden opgeschoven. Voor een kraanschip is dit geen punt. Even de motoren starten en verplaatsen, al is het maar voor een halve meter.
3. Volledige ruimte benutten
Doordat een kraanschip vanzelfsprekend over een vaste dekkraan beschikt, neemt deze geen extra ruimte in, in vergelijking met een separate kraan op een ponton. Hierdoor staat het volledige dek van het kraanschip tot de beschikking van het project. Alles wat nodig is om van het project een succes te maken, kan mee aan boord van het kraanschip. Denk bijvoorbeeld aan palletladingen, generatoren, compressoren en steigermateriaal.
4. Kleine crew
Een kraanschip kan in negen van de tien gevallen worden gevaren door één persoon, tenzij dit vanwege de aard van het project niet wenselijk is. Naast kostenvoordelen, brengt dit als extra voordeel mee dat er nog voldoende ruimte in de stuurhut is voor vertegenwoordigers van de klant. Zij kunnen veilig plaatsnemen en zitten eerste rang bij de werkzaamheden.
5. Multifunctioneel
Door te kiezen voor een multifunctioneel werkschip wordt de werkscope nog verder verruimd. Dan is het niet alleen een kraanschip, maar biedt het bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een stabiele ondergrond te creëren door het gebruik van spudpalen. Of kunnen de projectmaterialen of materieel via de aanwezige laadklep aan boord worden gereden.